Jak jsem pokřtil fotoaparát
Jednoho krásného podzimního rána se probouzím, a zjišťuji, že je k mé radosti, po dlouhé době,
konečně pěkné počasí. Po rozhodování, co s načnutým dnem, a zvážení protikladů, tvořených mými
zájmy a nezdolnou leností, se rozhoduji, že vyženu pavouky z fotoaparátu a vyrazím za "dobrým
světlem". Přemýšlím, kam že to bude, a vzhledem k pokročilé hodině mého probuzení se rozhoduji
pro relativně nedalekou Brněnskou přehradu.
Vyrážím tramvají směrem k přehradě, a těším se na
pěkné záběry, podbarvené podzimní náladou zlatého listí a odrazy azurového nebe od hladiny
přehrady. Vystupuji na zastávce Přístaviště, od které odcházím směrem k přístavišti brněnské
lodní dopravy, která je již mimo provoz, a dále k přehradní hrázi, kde zjišťuji, že vzhledem k
relativně suchému počasí v nedávné minulosti, je v jezeře málo vody. Chvíli koukám z hráze na
obě strany, a odcházím dále proti proudu po levém břehu směrem k Sokolskému přístavišti, kde
jsou v této době již prázdné pláže, a více přírody. Cestou zkouším různé záběry, ale nemohu
najít to pravé místo. Stále pokračuji podél břehu, chvílemi jen tak sedím a koukám na hladinu s
drobnými vlnkami, ve kterých se odráží třpytivé odlesky podzimního slunce.
Po pravé straně v
dálce vidím vyklizené betonové přístavní molo, zakončené schody, vedoucími přímo do vody. Tuším,
že by se z tohoto místa daly pořídit pěkné záběry, a odcházím k molu. Procházím po betonovém
povrchu mola ke schůdkům, kde odkládám stativ, odstraním pouzdro z mého Nikona FM-10, a mé oko
již olizuje čočku v hledáčku Nikona a hledá optimální kompozici. Zlaté odlesky slunečního světla
od vlnek na hladině romanticky dokreslují obraz jezera s pozadím, které je jemně zamlžené vodním
oparem v dálce. Vzhledem k tomu, že chci být co nejblíže k hladině kvůli maximální perspektivě
scény, postupuji pomalu schůdek po schůdku dolů, až se dostávám na poslední schod nad hladinou.
S foťákem u oka zjišťuji, že bych mohl ještě níž, a proto postupuji na schodek, který je asi
půl centimetru pod hladinou, což mi však nevadí, protože mám dobré boty s vysokou podrážkou. S
okem neustále přilepeným na hledáček lačně lovím nejvhodnější obraz, při čemž v zápalu vášně mi
uniklo, že mírně potopený schod je pokrytý vrstvou vodních řas, o nichž je všeobecně známo, že
jsou značně kluzké. V tu chvíli však již mé podrážky definitivně ztratily kontakt s rodnou
planetou Zemí, a překrásný obraz podzimní krajiny, procházející objektivem do mého oka se naráz
rapidně mění, a v hledáčku vidím před sebou stejně jako já vylekané živočichy z čeledi
kaprovitých, kteří pózují před objektivem. Vzhledem ke v tuto chvíli získaným poznatkům o
prostředí, ve kterém jsem se tak najednou vyskytl, se tuto krizovou situaci snažím řešit, a to
hlavně s ohledem na můj fotoaparát, jehož základní charakter konstrukce napovídá, že podvodní
fotografování pro něj nebude to pravé ořechové. Úporně zápasím s živlem v místech, kde je velká
hloubka, protože jsem u přístaviště lodní dopravy, při čemž se snažím nejprve dostat na sucho
foťák, a potom svoji tělesnou schránku, která teď již dehydratací rozhodně netrpí. Protože molo
je nad hladinou poměrně vysoko, nezbývá, než využít opět kluzké schody, kde podruhé zjišťuji, že
vodní řasy by mohly bez studu konkurovat ledovému povrchu, a ve snaze nevrátit se zpět do
podvodního světa, se pokouším vlastním kolenem rozdrtit betonový schod. I v tomto případě
zvítězily fyzikální zákony, a schod zůstal neporušen.
Nějakým záhadným způsobem se dostávám
na první suchý schod, a má veškerá pozornost hned patří mému Nikonu, který teď pro změnu nemá
vodu zvenku, ale zevnitř. Rychle vtáčím exponovaný film zpět do kazety a otevírám přístroj,
abych zbytkům vodního živlu vytvořil dostatečný prostor pro návrat tam, kam patří. Několik málo
náhodných přihlížejících, mezi jejichž vášně nepatří drahé fotografické přístroje, sledují mé
vrcholné výkony a snahy, ve kterých jsem doposud upřednostňoval přístroj před svojí tělesnou
integritou, s viditelným nepochopením. Nevadí, řekl jsem si, dobře jim tak, protože neví, o co
přichází.
S veškerým oblečením, nasáklým vodou, odcházím poněkud těžkým krokem, doprovázeným
podivnými čvachtavými zvuky vycházejícími z mé sportovní obuvi, na travnatou pláž, která se
rozprostírá kolem přístaviště. Zde zahajuji tu nejzákladnější údržbu oděvu a obuvi, při čemž
vychází najevo, že v kapse vesty mám ještě mobilní telefon, a neméně důležitý toaletní papír,
který se teď už nepodobá ničemu známému. Vše uvádím do minimálního přijatelného stavu, ve kterém
bych mohl odcestovat tramvají, aniž bych zanechával mokré loužičky. Moc se mi to nedaří, ale
protože k zastávce městské hromadné dopravy to jsou ještě asi čtyři kilometry, doufám, že cestou
to nejhorší ze mne díky zemské přitažlivosti zteče, čemuž dávám ještě dostatek příležitosti
konzumací jednoho piva "na stojáka", protože sednout jsem se neodvážil. Naštěstí svítí sluníčko,
takže mi není zima, a celou událost beru jako daň za fotografickou vášeň, kterou občas nejeden
fotograf musí zaplatit.
Cesta domů proběhla dobře, v tramvaji ze mne už nekape a ani nebudím nežádoucí pozornost
ostatních cestujících. Pro jistotu se snažím o nikoho se neotírat. Doma otevírám svého Nikona,
sundávám objektiv, a zjišťuji, že mezi objektiv a velmi choulostivé lamely závěrky se prakticky
voda nedostala. Fotoaparát i objektiv nechávám řádně vysušit, a skvrny, které zůstaly na plastech
přístroje po kapkách vody odstraňuji vyleštěním flanelem. Konečně nastává chvíle očekávání.
Kompletace přístroje a jeho přezkoušení. Nikon obstál výtečně- vše funguje, mobilní telefon vše
taky přežil bez úhony, a já už jsem taky vcelku v pořádku- až na to koleno, které mi teď opticky
připomíná, že beton je tvrdší.