Technika barevné fotokomory
Takže pokud jste se rozhodli přeměnit svou koupelnu, či předsíň na barevnou fotokomoru, čtěte následující řádky o potřebné technice, bez které se určitě neobejdete.
Zvětšovací přístroj
Základem pro domácí výrobu fotografií je kvalitní zvětšovací přístroj s barevnou hlavou. Velice
dobré zvětšováky vyrábí česká Meopta. Jedná se o typ Axomat
5 Color, který je stavěný na kinofilm 135, a je vybaven barevnou hlavou Color3, nebo Color4
(poslední model). Rozdíl je jenom v tom, že Color3 má napájecí zdroj zvlášť, Color4 ho má
zabudovaný, a využívá odlišný zdroj světla.
Tento zvětšovák je velmi kvalitní, a cenově dostupný i amatérům. Jeho nevýhoda je pouze v tom,
že při změně barevných filtrací se automaticky neupravuje jas, jako u několikanásobně dražších
přístrojů. Ovšem při tak rapidním rozdílu ceny tento handicap každý rád stráví.
Nyní si vysvětlíme, jak taková barevná hlava na zvětšováku funguje. Jak můžete vidět na obrázku,
je zde žárovka, a to halogenová, která má bělejší světlo, než obyčejná. Z této jde světlo, které
je usměrněno parabolou za žárovkou do kužele přes tři filtry, které se mechanizmem převodů vsouvají
do tohoto světelného kužele buď zčásti, nebo úplně, a tím ovlivňují barevné složení světla.
Filtry jsou označeny jako C, M, Y, neboli Cyan (azurový), Magenta (purpurový) a Yellow (žlutý).
Vzhledem k tomu, že filtry nejsou vždy do světelného kužele vsunuty celé (podle požadované
intenzity barevné filtrace), byl by světelný kužel obarven jen z jedné strany. Proto jde takto
jednostranně obarvený světelný kužel do "Míchací komory", kde se světlo různých barev odrazy
promíchá, a odtud jde přes mléčné sklo na negativ, a dále projde objektivem na fotopapír.
Nové barevné hlavy mají ještě jeden filtr, a to neutrální šedý, který se používá pro snížení jasu.
Dále jsou na hlavě dvě páčky po stranách. Jedna vyřadí všechny tři filtry, a po jejím navrácení
se filtry vrátí do původně nastavených poloh. Druhá páčka vyřazuje šedý filtr.
Osvětlení fotokomory pro barevný proces
Do barevné fotokomory nepochybně patří i ochranné osvětlení, a to takové, na které nejsou fotopapíry
citlivé. Mnozí z nás dobře znají klasické červené, či zelené osvětlení v komoře. Toto bylo
hojně využíváno v době černobílé fotografie, ovšem v barevném procesu jsou tato světla prakticky
nepoužitelná. Další nevýhoda červeného osvětlení je v tom, že lidský zrak při tomto světle
velice špatně rozlišuje odstíny šedé, což je v černobílé fotografii dost velký handicap, a to
hlavně při práci s multigradačními papíry při využití multigradačních filtrů. Z toho důvodu
se dnes hodně využívá vlastností LE diod, které jsou koherentním zdrojem světla
(jedné vlnové délky). Barevné, ale i černobílé papíry jsou nejméně citlivé na světlo vlnové
délky 592 (590) nm. Proto se vyrábí osvětlení do fotokomory ze světelných diod (LED), které
vydávají světlo této délky, a jsou proto vhodné i pro zpracování barevné fotografie. Tato
světla opět vyrábí několik výrobců, avšak jsou dosti drahá. Proto návod na zhotovení tohoto
speciálního osvětlení do barevné komory najdete jako součást automatického rámu
Zde.
V čem vyvolávat papíry
Teď přichází starost o to, do čeho nalít barevnou chemii. Z černobílého procesu jistě známe
klasické novodurové misky různých rozměrů.
Na místo těchto misek je však vhodné použít procesor, který udržuje přesně stanovenou teplotu,
hlídá čas procesu a značně zjednoduší práci. Dalším "pro" je u takového procesoru silně snížená
možnost oxidace barvotvorné vývojky, která je na toto velmi choulostivá, a snižuje se u ní
oxidací životnost. Vhodný návod na takový procesor byl uveřejněn v časopise
Photolife č.17 na straně 86, jehož autorem je
Petr Dzik. Tyto procesory jsem už postavil dva, a mohu jen doporučit. V sekci Návody najdete
schémata elektronického udržování teploty do tohoto procesoru, a časovače (které v původním
návodu na procesor chybí). Návod je Zde.