Práce s barevnými filtry
Práce s barevnou hlavou je odlišná orpoti práci s klasickou černobílou hlavou zvětšováku. Je nutné se naučit pracovat s barevnými filtracemi a pochopit složení barevného světla, a jak se ovlivňují barvy CMY a RGB. To se Vám pokusím přiblížit na této stránce.
Díky procesu RA-4 je postup téměř shodný s černobílou fotografií. Proces je tvořen barvotvornou
vývojkou a bělícím ustalovačem. Rozdíl při práci s barvou oproti černobílému procesu, je
používání barevných filtrací na barevné hlavě zvětšováku. Jsou zde čtyři (u starších hlav tři)
ovládací prvky. Jeden na filtraci barvy žluté (Y-yellow), purpurové (M-magenta), azurové
(C-cyan) a neutrální šedý filtr na snižování jasu (tento se u starších barevných hlav nenachází).
Jak bylo řečeno v úvodu, u drahých přístrojů dochází při přidání barevných filtrací k automatické
úpravě jasu (přidání jasu ubráním šedého filtru) a naopak. U levnějších zvětšováků je nutné
s tímto počítat a jas upravit ručně. Jak, to ukazuje následující tabulka násobících koeficientů
expozičního času v závislosti na přidávání filtrací. Taktéž uvádím tabulku, udávající závislost
jednotlivých barevných filtrů, a filtrací v závislosti na převládajících barvách fotografie.
Filtrace | Y-yellow | M-magenta | C-cyan |
---|---|---|---|
0 | t x 1,00 | t x 1,00 | t x 1,00 |
10 | t x 1,05 | t x 1,15 | t x 1,09 |
20 | t x 1,10 | t x 1,28 | t x 1,17 |
30 | t x 1,14 | t x 1,39 | t x1,24 |
40 | t x 1,17 | t x 1,50 | t x 1,30 |
50 | t x 1,20 | t x 1,60 | t x 1,36 |
60 | t x 1,22 | t x 1,69 | t x 1,41 |
70 | t x 1,24 | t x 1,78 | t x 1,46 |
80 | t x 1,25 | t x 1,86 | t x 1,51 |
90 | t x 1,26 | t x 1,94 | t x 1,56 |
100 | t x 1,27 | t x 2,01 | t x 1,60 |
110 | t x 1,28 | t x 2,08 | t x 1,64 |
120 | t x 1,29 | t x 2,14 | t x 1,68 |
130 | t x 1,29 | t x 2,20 | t x 1,72 |
140 | t x 1,30 | t x 2,26 | t x 1,75 |
150 | t x 1,30 | t x 2,31 | t x 1,78 |
160 | t x 1,31 | t x 2,36 | t x 1,81 |
170 | t x 1,31 | t x 2,41 | t x 1,84 |
180 | t x 1,32 | t x 2,45 | t x 1,86 |
190 | t x 1,32 | t x 2,49 | t x 1,88 |
200 | t x 1,32 | t x 2,52 | t x 1,90 |
Na této tabulce lze odečíst, o kolik je nutné prodloužit stávající čas expozice po přidání
některé z barevných filtrací. Například při stávajícím času expozice 40 s jsem přidal filtraci
purpurové (magenta) o 30. Z tabulky vyplývá, že stupni filtrace purpurové na stupni 30 odpovídá
koeficient násobení času 1,39. Stávající čas "t" tedy prodloužím 1,39x, tedy na 56 s. Pokud
nemáme k dispozici expozimetr, nebo automatický rámeček, lze takto přesně zpočítat po změně
filtrací přesný čas expozice, bez ničení fotopapírů.
A jak se vlastně filtry používají? No celkem jednoduše. Po zhotovení fotografie je nutné
zkontrolovat, zda všechny barvy souhlasí. Pokud nějaká barva převládá, což nejlépe poznáme na
ploše s čistou bílou, je nutné ji odfiltrovat. Vzhledem k tomu, že při výrobě fotografií se
jedná o proces negativ-pozitiv, je třeba na zvětšovací hlavě přidat filtr stejné barvy,
jaká na hotové fotografii převládá, čímž dojde na pozitivu k její eliminaci. Také je možné
stejného účinku docílit snížením filtrace barvy protilehlé. Na rychlé porovnání potřebné
filtrace uvádím tabulku pro práci s filtry. V této stati bych ještě uvedl, že pro domácí
výrobu barevných fotografií je nanejvýš vhodné, a ušetří vám to práci, vyfotografovat na
každý film na první políčko barevnou tabulku s vyváženými barvami. Tuto tabulku lze také
objednat u firem, dodávajících profesionální fotopotřeby. Také je to velmi vhodné při
použití barevného analyzátoru Meosix color, kdy po konečném vyvolání této tabulky, kdy jsou již
barvy správné, podle nastavených filtrací zkalibrujeme analyzátor, a poté již jej můžeme použít
pro porovnávání barevnosti dalších snímků. Ovšem pozor- někdy bude na fotografiích převládat
nějaká barva celkem přirozeně (např. zelená při záběrech z pořírody). Zde je možné, že může
dojít k částečně zkresleným výsledkům při použití analyzátoru (a taky samozřejmě nemusí).
Proto je velká výhoda domácí fotokomory oproti minilabům, které jsou plně automatické (při
poloautomatickém provozu většinou obsluha zřejmě spí) a podle toho vypadají výsledky.
-převládá žlutá | přidat filtr Y / ubrat M+C |
---|---|
-převládá purpurová | přidat filtr M / ubrat C+Y |
-převládá azurová | přidat filtr C / ubrat M+Y |
-převládá červená | přidat filtr Y+M / ubrat C |
-převládá modrá | přidat filtr M+C / ubrat Y |
-převládá zelená | přidat filtr C+Y / ubrat M |
Na této tabulce vidíte základní činnost s filtry. Při posuzování hotové fotografie může převládat
některá z barev. Protože hotová fotografie je barevně inverzní k negativu, je potřeba tu barvu,
která převládá, na zvětšováku přidat, čímž dojde k jejímu odfiltrování. S filtry je nutné
pracovat s citem, a neustále mít na paměti, že barvy na výsledné fotografii budou invertované.
Při činnosti s filtry je však potřeba pracovat tak, aby nedošlo k tomu, že budou všechny tři
filtra nastavené do kladných hodnot, protože barevy CMY dohromady tvoří černou, takže pokud jsou
všechny tři filtry v kladných hodnotách, pouze se snižuje jas. Pokud tedy k tomuto dojde, filtr,
který je nastaven na nejnižší hodnotu (např. 20) stáhneme na nulu, a oba sousední filtry také
snížíme o stejnou hodnotu (tedy o 20). Vždy musí být jeden filtr na nulové hodnotě, při čemž vzhledem
ke zbarvení negativního filmu, kdy je zde nejméně azurové, vychází vždy jako filtr v nulové hodnotě
právě azurový.
Pro zjednodušení práce při zvětšování barevných fotografií doporučuji pokusit se sehnat
na inzerát, nebo ve specializovaném obchodě, či bazaru expozimetr Meosix od přerovské Meopty a
barevný analyzátor Meosix Color, taktéž od Meopty, které jsou výbornými doplňky ke zvětšovacímu
přístroji, a ušetří mnoho papíru. Expozimetr Meosix ukáže po výměně záběru ve zvětšováku,
o kolik upravit expoziční čas, barevný analyzátor ukáže, o kolik stupňů změnit jednotlivé
barevné filtrace. Oba přístroje lze samozřejmě zakoupit i nové (většinou na objednání), nebo
doma vyrobit s minimálními náklady podle našich NÁVODŮ.